بررسی شگردهای هیچانه ها در ادبیات کودک ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ستاره ترابی
- استاد راهنما مرتضی خسرونژاد زرین تاج واردی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
هیچانه ها گونه ای از ادبیات کودک به شمار می روند که در گذر زمان نه ارزش خود را از دست داده اند و نه به فراموشی سپرده شده اند و همواره لذت بخش و شادی آفرین بوده اند. به راستی اسباب ماندگاری آنها در چیست که اینگونه جاودانه شده اند و هرگز کهنگی ای در آنها حس نمی شود و با همه ی نسل ها و سنین مختلف ارتباط برقرار می کنند؟ پژوهش پیش رو به معرفی هیچانه های فارسی و بررسی ویژگی ها و شگردهای این گونه ی ادبی که موجب پایداری، جذابیت و فراگیری آنها در میان کودکان شده است، می پردازد. این پژوهش، پژوهشی کیفی است و در آن از روش تحلیل محتوای قیاسی- استقرایی میرینگ (2000)استفاده شده است. برای این کار در شاخه ی شعر، نمونه های معاصر از کتاب هیچ هیچ هیچانه(1389) و نمونه های عامیانه از میان ترانه های بچه ها در کتاب فرهنگ عامیانه ی مردم ایران (1346) انتخاب شده است و در شاخه ی داستان نیز آن دسته از افسانه های عامیانه ی طبقه بندی شده از سوی خسرونژاد (1389) که در بررسی پژوهشگر با ویژگی های هیچانی همخوانی داشته اند، به کار گرفته شده است. بررسی ها نشان داد که هیچانه های فارسی بیشتر در بند فرم و ساختار زبانی هستند. همچنین هیچانه ها چه داستان و چه شعر، بنیادی ترین و ابتدایی ترین ویژگی های شعر کودک را -که در سازه های زبان و موسیقی نهفته است- به همراه دارند. چراکه بهترین شیوه ی ارتباط زبانی با مخاطب خردسال، بهره گیری از موسیقی است. ویژگی برجسته ی داستان های هیچانی نیز همین نزدیکی و آمیختگی آنها با زبان شعری است. می توان گفت هیچانه ها الفبای شعر کودک هستند زیرا تمامی ویژگی هایی که سبب گیرایی شعر برای کودکان می شود، ابتدا در هیچانه ها وجود دارد. بدین ترتیب هیچانه سبکی ویژه در ادبیات کودک است که ریشه در ادب شفاهی و ترانه ها و متل های عامه دارد. این نوع ادبی با بهره گیری از امکانات موسیقایی و سازه های زبانی همچون توازن های آوایی و واژگانی، به قصد سرگرمی و لذت آفرینی به وجود می آید و جوهره ی آن را معناگریزی، عادت شکنی، تناقض و تمرکززدایی تشکیل می دهد. آنچه در هیچانه ها نقشی برجسته دارد، مجموعه ویژگی هایی است که - تمرکززدایی یا به بیانی بهتر- نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکززدایی را ایجاد می کنند. فضای هیچانه ها بیشتر بر بازی گونگی و لذت بخشی استوار است؛ بنابراین جلوه گاهی برای پرورش ذهن و خلاقیت کودک و زبان آموزی هستند؛ به همین دلیل برای کودکان خردسال مناسب اند. در نگاهی کلی به شعرها و داستان های مورد بررسی می توان آنها را از نظر کیفیت هیچانگی، درجه بندی و به دسته های زبان ْهیچانی، معناهیچانی و هیچانه ی محض تقسیم نمود.
منابع مشابه
جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران
پژوهش حاضر با هدف یافتن مفاهیم هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی، در داستانهای کودکان انجام شده است. نمونهی مورد بررسی 41 داستان برگزیدهی کودکان است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان انتشار یافته است. تحلیل این آثار نشان داد که از میان مفاهیم فلسفی مطرح شده در داستانهای برگزیده، 49% به حوزهی هستیشناسی، 39% به حوزهی ارزششناسی و 12% به حوزهی معرفتشناسی اختصاص داشته است. یافته...
متن کاملتأملی بر هیچانگی : "هیچ هیچ هیچانه" و رابطهی متن و تصویر در آن
هدف پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تعامل متن و تصویر در کتاب "هیچ هیچ هیچانه" است. به این منظور، اثر یادشده که شامل 52 شعر از هفت شاعر نامآشنای کودک ایران است، مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش تحلیل محتوای قیاسی- استقرایی و واحد تحلیل، هر شعر بههمراه قاب تصویری آن است. این بررسی به دو پرسش بنیادی پاسخ میدهد: 1- آیا شعرها و تصویرهای این کتاب هیچانی هستند؟ 2- شگردهای ارتباطی شعرها و تصویرهای این کتا...
متن کاملادبیات کودک در برنامة درسی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاههای ایران
در این مقاله، پس از ذکر چالشهای موجود در آموزش زبان و ادبیات خارجی در محیط غیر بومی، پیشنهاد میشود که با توجه به ویژگیها و ظرفیتهای ادبیات کودک از آن در آموزش زبان خارجی بهره گرفته شود، به ویژه آنگاه که آموختن ادبیات خارجی در نظر باشد. برای بیان روشنتر منظور، برنامة درسی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاههای ایران به اختصار توصیف و به جای خالی ادبیات کودک در آن اشاره میشود. در ادامه...
متن کاملدر جستوجوی دیگری؛بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران
مفهوم دیگری و دیگرانگی از مفاهیم پیچیدهی فلسفی است که میتوان آن را در گسترههای گوناگونی از زندگی انسان چون اجتماع، سیاست، اخلاق، ادبیات، آموزش و پرورش و جز آن جستوجوکرد.در این پژوهش، در گام اول، تلاششده انواع دیگرانگیدر نمونهای شامل بیست و هفت اثر داستانی ادبیات کودک و نوجوان ایران، با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و با در پیشگرفتن رویکردی توصیفی بررسیگردد تا آشکار شود کدامیک از ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023